Во потег кој ја покажува моќта на навивачите во германскиот фудбал, раководството на Баерн Минхен одлучи значително да го измени својот контроверзен спонзорски договор со Руанда. По месеци на жестоки протести од страна на навивачите и обвинувања за “спортско перење на пари” (sportswashing), клубот објави дека го редефинира партнерството и дека брендирањето “Visit Rwanda” ќе биде намалено.
Сепак, ова не е целосен раскин на соработката, туку, како што велат критичарите, само “козметичка промена” со која парите од контроверзниот режим остануваат во клубот.
Зошто договорот беше толку контроверзен?
Кога Баерн го потпиша петгодишниот договор со Руанда во 2023 година, веднаш се соочи со лавина од критики. Причината беа обвинувањата од Обединетите Нации дека владата на Руанда активно ги поддржува бунтовничките групи во соседно Конго, кои се одговорни за смртта на илјадници цивили.
Навивачите на Баерн, кои се познати по својата општествена свест, организираа масовни протести, истакнувајќи транспаренти како: “Visit Rwanda, кој гледа рамнодушно, ги предава вредностите на ФК Баерн”.
Новиот договор: Од туризам во развој на млади таленти
Соочен со огромниот притисок, Баерн одлучи да го трансформира комерцијалниот договор во програма за развој на млади таленти. Наместо да го промовира туризмот во Руанда, клубот сега ќе се фокусира на проширување на својата фудбалска академија во главниот град Кигали.
“Во конструктивни разговори, се согласивме дека развојниот аспект на нашата работа во Кигали е посебен дел од нашата соработка. Затоа, го трансформираме нашето комерцијално партнерство во програма за таленти”, изјави извршниот директор на Баерн, Јан-Кристијан Дрисен.
Критиките продолжуваат: Дали ова е само “зелено перење”?
Иако потегот беше поздравен од некои, многумина сметаат дека ова е само обид за “зелено перење” (greenwashing) на ситуацијата.
“Тие не се откажаа од договорот, само ги сменија условите за да не мора да го промовираат брендот на исто ниво поради реакциите на фановите”, гласи еден од коментарите на социјалните мрежи. Други, пак, посочуваат дека Баерн едноставно го заменил контроверзниот спонзор од Катар со оној од Руанда, а сега и со Емирати, што покажува дека парите се сепак поважни од етиката. Други беа уште подиректни: “Од Руанда на Емирати, ова е само ‘зелено перење’ во најдобар случај”.
Лицемерието на Баерн и моќта на навивачите
Ова не е првпат Баерн да попушти под притисокот на своите навивачи. Слична ситуација се случи и со претходниот спонзор, Qatar Airways.
“Големата работа со германските клубови, вклучително и Баерн, е што нивните ултрас-групи и членови имаат вистинска моќ и не се плашат да го кажат своето мислење”, анализира еден фан.
Во меѓувреме, клубови како Арсенал, ПСЖ и Атлетико Мадрид сè уште имаат слични договори со Руанда, што ја прави оваа дебата уште поширока и позначајна за иднината на фудбалот.